7235

Protein – kroppens byggstenar

Kött är en naturligt ren råvara som innehåller en unik sammansättning av bra näringsämnen. Kött är faktiskt ett av de mest näringsrika livsmedlen som finns. Det ger dig högvärdigt protein, järn, mineraler och vitaminer som du behöver för att växa och må bra.

Protein i vår mat har funktionen att bygga upp våra muskler i kroppen och för bildandet av hormoner, enzymer och delar av immunförsvaret. Man kan säga att proteinet fungerar som kroppens byggstenar och är därför viktigt för hela kroppens funktion. Protein kan även hjälpa till att transportera andra näringsämnen i kroppen. Namnet protein kommer faktiskt från det grekiska ordet ”proteios” som betyder den första, den viktigaste.

Protein byggs upp av cirka 20 aminosyror. Nio av dem är essentiella, det vill säga att vi regelbundet måste få i oss dem via maten eftersom kroppen inte själv kan producera dem.

Livsmedel från djurriket som kött, fisk, kyckling, ägg och mjölkprodukter, innehåller alla essentiella aminosyror i en bra blandning. Man brukar säga att det är livsmedel med bra proteinkvalitet.

Bland växterna är det framförallt spannmål och baljväxter som är viktiga proteinkällor. Vegetabiliska livsmedel innehåller var för sig oftast inte de essentiella aminosyrorna i tillräckligt stor mängd. Är man vegetarian kan man därför behöva kombinera olika vegetabiliska proteinkällor med varandra för att åstadkomma en proteinsammansättning i kosten som håller en bra kvalitet. Dock brukar det inte vara svårt för vegetarianer att få i sig tillräckligt med protein.

food-healthy-summer-green

Proteinet bör bidra med 10-20% av energiintaget, enligt rekommendationerna. Resten hämtas från kolhydrater och fett. Det betyder ungefär 0,8 gram protein per kilo kroppsvikt och dag för vuxna, eller cirka 50-60 gram protein per dag. För barn och ungdomar under 17 år är rekommendationen lite högre, 0,9 gram per kilo kroppsvikt. Äter du en blandad kost är detta lätt att få i sig. Tallriksmodellen är en bra utgångspunkt!

För den som tränar mycket hårt är proteinbehovet större än för dem som inte är så fysiskt aktiva. Det finns studier som tyder på att behovet bland elitidrottare kan vara så högt som 1,4–1,8 gram per kilo kroppsvikt.

Olika livsmedel innehåller olika mycket protein. Nedan ser du en sammanställning på andelen protein för 100 gram. (Aminosyrainnehåll i livsmedel per 100 gram livsmedel, Livsmedelsverket)

protein i olika livsmedel

Källor:

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/livsmedelsdatabasen/

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/protein/

http://www.svensktkott.se/om-kott/kott-och-naring/protein-i-kott/

 

Kommentera