Klippt

Hurtbulle eller soffpotatis? Scans tallriksmodell har blivit två!

Hälsa innebär olika saker för olika människor. Men ett som är säkert är att maten du äter påverkar din hälsa. Kroppen och hjärnan behöver mat och dryck för att vi ska kunna växa, röra på oss, ha roligt, tänka och lära oss nya saker. Maten är vårt bränsle!

När det gäller maten utgår vi på HKScan från de Nordiska näringsrekommendationerna, precis som Livsmedelsverket gör. Vi tycker att det är en jätteviktig fråga att det vi stoppar i oss är näringsriktigt och håller hög kvalitet. Kosten bör vara balanserad för att vi ska få i oss allt vad kroppen behöver för att fungera bra.

Vi har under lång tid arbetat med att försöka hjälpa våra konsumenter att just äta balanserat. Vi var faktiskt dem som först lanserade tallriksmodellen år 1976 och som sedan stöttades av Livsmedelsverket 1992. Vår tallriksmodell skapades som ett pedagogiskt verktyg för att visa hur maten kan fördelas på tallriken mellan det som ger kroppen energi, det som bidrar till kroppens uppbyggnad och till dess underhåll.

”På den tiden åt folk rätter som falukorv med stuvade makaroner. Grönsaker ansågs vara kaninmat. Det gick inte att försvara näringsmässigt och vi tyckte att köttet måste vara en del av en sund helhet”, berättar Britt-Marie Dahlin, nutritionist och hushållslärare som då jobbade på Scan, och kläckte idén till tallriksmodellen.

Förra året uppdaterade Livsmedelsverket tallriksmodellen. De har nu tagit hänsyn till ytterligare en viktig del som påverkar vår hälsa; vår fysiska aktivitet. Den moderna tallriksmodellen kommer nu i två olika versioner. En anpassad för dem som rör på sig enligt rekommendationerna och en annan för dem som inte rör på sig så mycket, och därmed har ett mindre behov av energi.

Många rör på sig alldeles för lite idag och gör därför inte av med den energi de får i sig via maten. Folkhälsomyndigheten rekommenderar 30 minuters medelintensiv träning fem dagar i veckan. Den som inte har möjlighet att öka den fysiska aktiviteten till denna nivå behöver minska på kalorierna på olika sätt. Ett sätt att göra det är att minska på mängden potatis, pasta, bröd och gryn och i stället äta mer av grönsaker och rotfrukter.

Alltså; delen för protein det vill säga kött, fisk, ägg eller baljväxter är nu en femtedel av mängden mat på tallriken. Storleken på grönsaksdelen och potatis-pasta-bröd-gryn-delen är flexibel och beror på hur mycket energi du gör av med.

talriksmodellen2

Källa:

Livsmedelsverket https://www.livsmedelsverket.se/tallriksmodellen

 

Kommentera