Stockholms Stadsmission topprankas i Raw Report

Stockholms Stadsmission och Axfood topprankas i Raw Report
– Social Supermarkets hetast inom hälsa i Sverige

Bara i Sverige slängs det 622 000 ton mat varje år. Alltså ca 65kg mat per person och år. Det är helt obegripliga mängder mat som lika gärna kunnat gå till bättre behövande. Sedan ett antal år tillbaka har det öppnat så kallade Social Supermarkets runt om i Europa som erbjuder mat och livsmedel till ett mycket lågt pris. Till slutet av 2015 öppnar den första svenska butiken som ska drivas av Stockholms Stadsmission.

HKScan Sweden är en stolt medfinansiär och sponsor. Minskat matsvinn är en strategisk viktig fråga i vårt CR-arbete.

Raw Report är en omfattande trendrapport inom hälsa, vård och idrott som publiceras 1 oktober. Vinnaren på listan över de hetaste aktörerna och fenomenen är  Social Supermarket som ska drivas av Stockholms Stadsmission med stöd Axfood. Med på topplistan finns även folkhälsominister Gabriel Wikström, Zlatan, Google X, Gunhild Stordalen och Mikroäventyr för att nämna några.

Initiativet med Social Supermarkets kommer på ett konkret sätt bidra till en jämlikare folkhälsa då människor i social och ekonomisk utsatthet kommer att erbjudas medlemskap och på så vis kunna handla till en tredjedel av ordinarie pris. Butiken kommer också att vara öppen för alla som känner ett starkt miljöansvar och vill stödja butiken genom att handla till fullt pris. Därför fick Stockholms Stadsmission och Axfood en topplacering på vår lista över de hetaste aktörerna inom hälsa, vård och idrott”

säger Roland-Philippe Kretzschmar, trendexpert och ansvarig utgivare Raw Report.

Kommentera