”Social Supermarkets – även i Sverige? För minskad fattigdom och minskat matsvinn”

Ett av seminarierna i Almedalen handlade om att Stockholms Stadsmission i höst startar en ny typ av matbutik som ska hjälpa människor i ekonomisk utsatthet och ta tillvara på matsvinn.

Butiken blir den första av sitt slag i Norden, men konceptet har funnits i Europa bland annat i Österrike i över 15 år. I Frankrike finns redan mer än 800 Social Supermarkets.

Idag finns det människor i Sverige som inte har mat för dagen, mer än 1 miljon svenskar lever idag i fattigdom. Samtidigt slängs det  622 000 ton ätbar mat, vilket motsvarar cirka 65 kilo per person och år. Mat som kastas helt i onödan och riktigt illa ur klimatsynpunkt.

Människor i ekonomisk utsatthet kommer att erbjudas medlemskap och på så vis kunna handla för en tredjedel av ordinarie pris. Ett viktigt syfte med butiken är också att erbjuda människor möjlighet att närma sig arbetsmarknaden via arbetsträning. Butiken kommer också att vara öppen för alla som känner ett starkt miljöansvar och vill stödja butiken genom att handla till fullt pris.

Butiken, som är ett pilotprojekt, kommer att ägas och drivas av Stockholms Stadsmission och har tillkommit på initiativ av matvaruföretaget Axfood.  Vi fick frågan tidigt om vi ville bli sponsor och eftersom detta stämmer väl med våra mål för hållbarhet var det enkelt att säga ja.  Med i projektet finns också ett tiotal andra  medfinansiärer, främst från livsmedelsproduktionsledet, som också kommer att skänka varor som ska säljas.

Varorna kommer att vara nära eller passerade bäst-före-datum, eller av annan orsak i inte möjliga att sälja i en vanlig butik. Målet är att butiken ska ta tillvara på 200 ton mat det första året.

Övriga finansiärer är: Vinnova, Axel Johnson, Arvid Nordquist HAB, Bring, Coca Cola Enterprises Sverige AB, HK Scan, Nestlé Sverige AB, Santa Maria AB, Svenska Cellulosa Aktiebolaget SCA, Orkla Foods Sverige.

Social Supermarkets slår tre flugor i en smäll; matsvinn, sysselsättning och social utsatthet!

2 kommentar på “”Social Supermarkets – även i Sverige? För minskad fattigdom och minskat matsvinn”

  1. Om man köper importerat kött som jag gör kan man handla billigt utan att gå till en speciell butik av denna typ som dessutom stigmatiserar.

    1. Fredrik,
      här ser du det från ett väldigt smalt perspektiv. Alla människor har kanske inte ett val mellan import eller svenskt, det kan handla om att få mat för dagen. Att då själv kunna välja det jag vill ha oavsett om det är kött eller grönsaker ger en ökad egenmakt som upplevs som positiv. Seminariet redovisade ett forskningsprojekt inom just detta området. Butiker har funnits i många år i Europa och här har forskare undersökt hur det påverkar självkänslan.

Kommentera